close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הסכמי ממון לקראת עונות החתונות

מערכת שורשיב סיוון, תשפ04/06/2020

עונת החתונות בפתח ורגע לפני שנישאים לבחיר ליבנו, זוגות רבים מתלבטים בשאלה האם לבקש מבן הזוג השני לחתום על הסכם ממון, או שמא לא לדבר על זה מפאת אי הנעימות

תגיות:
צילום: עו"ד תרצה נווה
עו"ד תרצה נוה, מומחית לדיני משפחה, מסבירה מדוע דווקא הסכם ממון עשוי להפוך את הנישואין שלכם למערכת יחסים בוגרת לטווח הארוך, ונותנת לכם טיפים באילו מקרים כדאי לחתום על הסכם ממון ובאילו לא.

בעקרון, מומלץ לחתום על הסכם ממון למי שמביא עמו לנישואין רכוש רב יותר מהצד השני. היתרון הגדול הוא שהסכם שכזה, מעניק שקט נפשי, בטחון, וודאות, חוסך עלויות כספיות רבות בהמשך הדרך, ומגן על השקעה כספית לא מאוזנת של מי מהצדדים.
לעיתים, הסכם ממון "הורג" את הרומנטיקה אך "מציל" את המשך חיי הנישואין.

כך למשל, במקרה של רכישת דירה
צילום: עו"ד תרצה נווה
ע"י הורים של אחד מבני הזוג, לבנם או לבתם, לפני הנישואין, יש חשיבות להפריד דירה זו מהרכוש המשותף שאחרת, במקרים מסויימים היא יכולה להחשב למשותפת ובעת פרידה יש צורך לחלקה ביניהם. מקרה אחר, שאחד מבני הזוג מביא עמו לנישואין רכוש רב כגון, דירה, עסק, כספים בבנק וכו', יש חשיבות להפרדה רכושית. מקרה נוסף, הוא זוגות אשר חיים יחדיו או נישאים בפרק ב' ומעוניינים לשמור על רכושם על מנת שיעבור לילדיהם בעתיד.
במקרים שכאלו, יש חשיבות מרובה לחתימה על הסכם ממון.
בשנים האחרונות חלה עליה אנו עדים יותר ויותר לזוגות רבים הפונים למשרדי עו"ד בענייני משפחה, ומבקשים לערוך ביניהם הסכם ממון, על מנת לפתור מחלוקות קיימות ובעיקר על מנת להקטין את הסיכוי לבעיות שעלולות להיות בעתיד באשר לרכושם.

ייצוג על ידי עורך דין
במקרים אלו, ובאחרים נוספים, רצוי להיעזר בשירותי עורך דין גירושין מנוסה, אשר מומחה לענייני משפחה, העוסק, בין היתר, בהכנת הסכם ממון, הסכם גירושין, ייעוץ, ייצוג בבתי משפט בנושאי משפחה ועוד. ניתן לשכור שירותי עורך דין אחד שייצג את שני הצדדים אבל רצוי שכל אחד ייוצג על ידי עורך דין מטעמו מאחר והאינטרסים הם שונים. השיקולים הללו נקבעים לרוב על פי מערכת היחסים הקיימת, כאשר, לרוב, בתחילת הדרך מערכת היחסים בין הצדדים הינה טובה. השיקול המנחה בעריכת הסכם ממון אמור להיות ענייני ומקצועי על מנת שכל הסעיפים ייערכו ויירשמו במדוייק. לעיתים יש קושי להגיע להסכמות מאחר ומעורבים בנושא העדין הזה גם רגשות, אי נעימויות, מחלוקות שונות וכדומה, אבל מוטב שהכל יירשם כראוי ובהסכמה, על מנת שנוסח הדברים יהיה ברור.
זכרו! מה שלא נרשם כאילו לא נכתב !! ומשום כך, בנקודת זמן כזאת יש לעורך הדין לענייני משפחה משקל וחשיבות והוא צריך להיות בקיא בתחום דיני המשפחה.

יתרונות וחסרונות
חוק יחסי ממון קובע, כי בהעדר הסכם ממון, הרכוש של בני הזוג לרבות הרכוש שצברו לאורך השנים יחולק שווה בשווה בעת פרידה או גירושין למעט חריגים מסוימים. יחד עם זאת, ברור שעדיף הסכם ממון המעניק לבני הזוג שקט נפשי, וודאות במקרה של פרידה או גירושין. ההסכם חוסך בעתיד עלויות כספיות הנדרשות לניהול ההליך בבתי המשפט כאשר יש וויכוחים ואי הסכמות, כאב ראש מיותר, ולא פחות חשוב, עגמת נפש. אחד היתרונות העיקריים שלו הוא מניעת למחלוקות משפטיות מתישות שעלולות לפגוע במערכת היחסים העתידית במשפחה. יש חיסרון עיקרי בעת דיון על הסכם כזה שהוא פוגע לעיתים בצד החלש ונוצר חוסר אמון. הניסיון מראה שהיו מקרים של ביטול נישואין בגלל סירוב מישהו מהצדדים לחתימה על הסכם ממון עקב ויכוחים על נושאים כספיים שלדעת מי מהצדדים הינם קטנוניים או מקפחים.

מה יש לכלול בהסכם ממון
עו"ד גירושין המכין הסכם ממון יכלול בתוכו אלמנטים חשובים והכרחיים של הסדרת רכוש מכל סוג שהוא בעת הפרידה. הסדרת וחלוקת תשלום משכנתא, אם תהיה קיימת, זכויות סוציאליות אשר קיימות על שם מי מהצדדים, קניין רוחני, מוניטין עסקי ונכסים אחרים קיימים. יש לרשום בהסכם סנקציות לכל מי שמפר או הציג מצגי שווא בעת עריכתו ועוד. משמעות החתימה על הסכם כזה הוא הסכמה לתכניו על כל סעיפיו השונים, ובעת הצורך, כל ההחלטות והמעשים יתבצעו, בראש וראשונה, על פי מה שנכתב ולכן יש לכתוב את כל הסעיפים בצורה ברורה שאינה משתמעת לשני פנים. היתרון של המילה הכתובה הוא בכך, שלרוב, לא ניתן לפרש אותה אחרת. יש לאשר הסכם ממון בבית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני לצורך קבלת תוקף משפטי. כך יהיה קשה לבטלו. יש להיעזר בעורך דין מקצועי בתחום דיני המשפחה מאחר ומדובר בהסכם חשוב ביותר.

לפרטים נוספים בעניין הסכם ממון, תוכלו לפנות לעו"ד תרצה נוה, מומחית לדיני משפחה וגירושין
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה